Gera/bloga reklama arba reklamos psichologija

Kiekvienas reklamos kūrėjas privalo išmanyti vartotojų elgsenos psichologiją arba bent jau žinoti esminius psichologijos veiksnius.

Reklama yra skirta įtikinti (priversti) vartotoją nusipirkti tam tikrą produktą ar paslaugą, užmegzti ryšį prekių ženklu arba atlikti tam tikrą veiksmą. Siekdami sėkmės, daugelis reklamos kūrėjų, tam kad pasiektų savo tikslus, išnaudoja tipinius vartotojų elgsenos modelius ir kurdami reklamines žinutes vadovaujasi rinkos dalyvių psichologija.

Išskirkime keletą svarbiausių vartotojų psichologijos veiksnių, kuriuos būtina žinoti kuriant reklamą:

Reklama dažniausiai sukelia tam tikras vartotojų emocijas. Baimė, meilė, malonumas, tuštybė gali būti galingi vartotojų troškimų varikliai. Kiekviena iš šių emocijų gali būti manipuliuojama ir naudojama skirtingai, kad paveiktų jų elgesį:

Baimė yra labai stipri emocija ir gali būti stiprus motyvatorius. Baimė yra pirminis instinktas, ir niekas nesukelia didesnės emocijos nei baimė. Reklama gali naudoti baimės taktiką, kad sukurtų nepatogią padėtį ar situaciją, o tada pasiūlytų sprendimą, pasireiškiantį tam tikru produktu ar paslauga. Vienas iš būdų, kai naudojama baimė, yra „baimė praleisti“. Šį požiūrį galima atpažinti iš tokių frazių kaip „tik vieną dieną“, „tik ribotą laiką“, „liko tik kelios“. Šie „raginimai veikti“ pabrėžia, kad laikas yra labai svarbus ir vartotojai turi veikti greitai, kitaip jie negalės dalyvauti. Baimė taip pat dažnai naudojama medicinos ir sveikatos reklamose, įtikinant vartotojus, kad jie turi vartoti siūlomą vaistą ar paslaugą, arba susidurs su didelėmis ir rimtomis sveikatos problemomis ar kitaip neišspręs užsisenėjusių bėdų.

Malonumas. Žinutės, kuriose naudojamas malonumas (džiaugsmas), rodo, kad vartotojai gerai leidžia laiką ir mėgaujasi, o visa tai įmanoma dėl tam tikro produkto ar paslaugos. Skelbime esantys asmenys linksminasi, o vartotojas verčiamas tikėti, kad jie taip pat gerai praleis laiką, bet tik tuo atveju, jei įsigys prekę ar paslaugą. Linksmybės ir malonumai dažnai naudojami alaus, maisto, pramogų ir renginių, atostogų ir tam tikrų tipų automobilių reklamoje.

Meilė. Žinutės, kuriose kalbama apie meilę, yra skirtos vartotojams, norintiems aprūpinti artimuosius ir jais rūpintis. Kaip ir baimė, meilė yra labai galinga ir pirminė emocija, galinti paskatinti greitą ir motyvuotą vartotojo elgesį. Šios žinutės įgyvendina pagrindinį norą teikti tik tai, kas geriausia tiems, kurie mums labiausiai rūpi, o reklamuojami produktai yra būtini, kad būtų patenkintas šis poreikis. Šių skelbimų subjektai paprastai yra šeimos, augintiniai, naujagimiai, mamos arba laimingos poros

Tuštybė. Žinutės, orientuotos į tuštybę, apealiuoja į vartotojo gerovės jausmą, pasididžiavimą, svarbą ir aktualumą. Tai tokios temos kaip „naujausia ir geriausia“, „tu nusipelnei“, naujos mados tendencijos ir prabanga. Visuomenė teikia didelę reikšmę išvaizdai ir statusui, o naudodama šias temas reklama skatins reklamuojamų prekių ženklų žinomumą, susidomėjimą ir veiksmą. Pramonės, kuriose dažnai naudojama tuštybė, yra mada, asmeninė išvaizda, prabangos prekės, automobiliai ir kt.

Autoritetas. Vienas geriausių būdų įtikinti ką nors veikti – įgyti jų pasitikėjimą arba pateikti nepaneigiamą logiką. Vienas iš labiausiai paplitusių būdų, kaip reklama įtikina, yra įžymybių pritarimas. Daugelis vartotojų turi didelį (nors dažnai ir neracionalų) ryšį su įžymybėmis ir suteikia jiems netiesioginį pasitikėjimą. Vartotojai jaučiasi pažįstantys šias įžymybes ir tiki, kad jei produktas ar paslauga yra pakankamai geri įžymybei, tada jis yra pakankamai geras ir jiems. Įžymybės gali akimirksniu suteikti produkto ar paslaugos patikimumo įspūdį daugiau nei gali suteikti „tradicinė“ reklamos forma.

Reklamos tikslas yra paveikti mūsų elgseną, kad mes pirktume tam tikrą produktą, pasinaudotume konkrečia paslauga tad kuriant reklamą mes vadovaujamės psichologija kuri sutelkia dėmesį į empatijos kūrimą produktui ar paslaugai.